Ons Korea

Onderwijsprogramma Alles Tonen / Eco / Het Koreaans Economisch Wonder van de Hangang Rivier / Industriële marktleiders en Koreaanse industriële standaarden

Industriële marktleiders en Koreaanse industriële standaarden

Zuid Korea

De overheid wil een grote verscheidenheid van exportgoederen en wil de kwaliteit van deze exportgoederen steeds verbeteren. Zij doet dit door een selectie van kwaliteitsgoederen die extra aandacht krijgen om de export te vergroten. De bedrijven die deze goederen maken, krijgen extra ondersteuning van de Koreaanse centrale of lokale overheid. In 2012 waren de uitgekozen “First choice qulity goods” goed voor het hoogste marktaandeel in de wereldhandel. 143 items, waaronder geheugen halffabricaten voor computers, TFT- LCD schermen, zoutwaterinstallaties, gastankers en flashmemorydrives. Ieder jaar wordt het aantal producten dat de wereldmarkt bestormt groter.

ICT is momenteel de motor van de Zuid-Koreaanse economie. Een sector die alle vaardigheden omvat voor management van innovatie en administratieve herstructurering, alsook de vaardigheden voor toepassing van computersoftware, internet-, multimedia- en communicatie apparaten.

Zuid Korea is leider in de wereld op het gebied van mobiele communicatietechnologie met een formidabele mobiele communicatiestructuur: er zijn momenteel twee nationale 4G netwerken die gebruik maken van WiBro (breedband netwerk door samenwerking SK en KT Telecom) en Long-Term-Evolution (LTE) technologie. In 2011 en 2012 heeft Zuid-Korea op het gebied van IT-producten voor meer dan $700 miljoen internationaal verhandeld. Het gaat dan vooral om de internationale, zeer goed presterende, efficiënt concurrerende mobiele telefoons, smartphones, computers, semi-conductoren en halffabricaten. Korea is in staat om de sterke concurrentie voor te blijven door continu te innoveren en te ontwikkelen in de immer snel veranderende Informatie en Communicatie Technologie.

Voor informatie over WiBro bekijk de onderstaande site

www.eetimes.com

De scheepsbouw is ook een Zuid-Koreaans succeswonder. In 2011 kreeg het orders ter waarde van 13,55 miljoen CGT, (https://en.wikipedia.org/wiki/Compensated_gross_tonnage) goed voor ongeveer 48,2% van alle scheepsbouwopdrachten in de wereld. Zuid Korea ontwikkelt en groeit, dankzij een steeds grotere arbeidsproductiviteit, waardoor het concurrerende schepen kan bouwen met een hoge toegevoegde waarde, zoals: offshore platforms, supergrote containerschepen en gastankers. Bij de haven van Busan is een schiereland gebouwd waar Deawoo en Hyundi megafabrieken hebben.

De auto-industrie behaalde een top vijf positie met 4,56 miljoen geproduceerde auto’s in 2012. Dit enorme aantal geproduceerde auto’s is het resultaat van het sluiten van FTA’s met andere landen en de steeds verbeterde kwaliteit van de Zuid-Koreaanse auto. Het record aantal geproduceerde auto’s is gehaald in een jaar van wereldwijde economische crisis en hoge olieprijzen. Autofabrikanten staan achter hun product en geven lange jaren fabrieksgarantie. Denk maar aan de reclamespot van Kia (“waar zeven jaar garantie de standaard is”), onderdeel van het Hyundai concern.

Veel landen gebruiken kernenergie. De meeste landen zijn afhankelijk van een klein aantal landen dat kernrectoren ontwerpt en bouwt in opdracht van een ander land. Momenteel zijn er vijf landen die zelfstandig de technologie hebben om eigen kernreactoren te bouwen en te exporteren, waaronder: Verenigde Staten, Japen, Frankrijk, Rusland en ook Zuid-Korea. Zuid Korea is ook zeer actief in de sectoren ijzer/ staal en chemische industrie. Ze zijn in staat om hoogwaardige producten tegen scherpe prijzen te leveren over de hele wereld.

Een relatief nieuwe sector waar Zuid-Korea handel in drijft, is er eentje die sterk groeit: namelijk culturele producten, inclusief uitgeven/ produceren van muziek, video games, TV en filmproducties. Van 2008 tot 2012 groeide de waarde van deze sector van $23,38 miljard tot $46,12 miljard. Dit dankzij de populariteit van “hallyu” (K-Pop, en K-Art, zie elders op deze site). Het land investeert zeer veel in de ontwikkeling van videogame content. Dit wordt gezien als een groeisector, omdat deze sector film- en computertechnologie combineert met creatieve ideeën. Zuid-Korea is wellicht het enige land in de wereld met ontzettend veel internetcafés, waar de jeugd ontzettend veel tijd spendeert aan het gamen. In 2012 is de binnenlandse afzet van videogames gestegen tot €8 miljard en exporteerde het goederen uit deze sector ter waarde van €2,3 miljard. De industrie met culturele inhoud, zoals hierboven beschreven, draagt bij aan de economische ontwikkeling in termen van exportvolume en baancreatie en is een veelbelovende sector voor de toekomst.

Zuid-Korea streeft ernaar om een hoge concurrentiepositie te krijgen in de Informatie en Communicatie Technologie. Het land investeert in samenwerkingsverbanden om informatietechnologie te combineren met andere technologieën onder de visie: “2020 – A Country with IT related Creative Ideas”. Eén van deze ideeën is het combineren en samensmelten van communicatietechnologie en autofabrikanten. Of samenwerkingsverbanden tussen informatietechnologie en scheepsbouwers om meer veiligheid te creëren. Zuid-Korea is ervan overtuigd dat deze samenwerkingsverbanden tussen sectoren kunnen zorg dragen voor een verbeterde kwaliteit van producten en verdere ontwikkeling van sectoren met een hoge toegevoegde waarde.

Video zien van K-Pop voorbeelden klik hier

Alle economische en statische kerngegevens van Zuid-Korea weten?

klik dan hier