Ons Korea

Onderwijsprogramma Alles Tonen / Aard / De cultuur / Naar de kern van de wereldpopmuziek: K-pop

Naar de kern van de wereldpopmuziek: K-pop

Zuid Korea

Naar de kern van de wereldpopmuziek: K-pop

Vanaf 2010 heeft de K-Wave zich tot buiten Azië verspreid door gebruik te maken van een nieuw communicatiekanaal. Het internet stelde K-Wave in staat om op een snelle manier de wereld te bereiken. Bijvoorbeeld Big Bang, een Koreaanse boy-band, bracht het nummer “Tonight” in Korea in februari 2011 uit. Nog geen maand later stond het op nummer 7 van de “Billboard Heatseekers” en op een derde plek van de World-Album lijst.

Het is duidelijk dat er op het wereldtoneel van de popcultuur en de popmuziek grote veranderingen plaatsvinden. Voorheen luisterde men naar muziek en keek men naar de voorstelling die daarbij hoorde. Maar nu zijn fans actief betrokken bij de show en de dansroutines van hun favoriete artiesten. Het is ook heel gewoon om lid van een cyber-fanclub te zijn en nieuwtjes over de artiest of groep uit te wisselen. Toen de 7000 kaartjes voor het eerste concert van SM TOWN (platenlabel) in Parijs binnen 15 minuten waren uitverkocht, werd er een “flash mob” door 300 fans pal voor museum het Louvre uitgevoerd, om op die manier om een extra concert te vragen. De Europese fans die onder andere uit Duitsland, Italië en Engeland kwamen, zongen dansend mee met Zuid-Koreaanse popmuziek.

Via Youtube kreeg die “flash mob” onmiddellijke aandacht en SM-management, één van de drie grootste entertainmentbedrijven in Zuid-Korea, besloot inderdaad om een extra concert te organiseren. Zoals je je kunt voorstellen waren de kaartjes voor dat concert ook zomaar uitverkocht! Dit bewijst wel dat K-Pop mensen over de hele wereld aanspreekt.