Ons Korea

Onderwijsprogramma Alles Tonen / Aard / De cultuur / De geboorte van “K-wave”: K-drama’s

De geboorte van “K-wave”: K-drama’s

Zuid Korea

In juli 1997 zond CCTV, de Chinese publieke omroep, het Zuid-Koreaanse drama “Wat is Liefde” uit in China. Het was de eerste keer dat er in China Zuid-Koreaanse drama op de televisie was. “Wat is liefde” is een familiedrama over twee gezinnen, waarvan het ene gezin liberaal en het andere conservatief is. Het verhaal vertelt over de conflicten tussen die families en over de oplossingen die er worden gevonden. Het Chinese publiek werd “verliefd” op dit drama, omdat het de familiegerichte mentaliteit en het moderne leven van de Koreanen liet zien, een enorm verschil met de communistische levensstijl. ‘Wat is Liefde” werd het op één na best bekeken buitenlandse drama in China. “K-Wave” speelde een belangrijke rol, waarbij Chinezen sympathiek kwamen te staan tegenover Korea.

In 2003 bracht het Japanse TV-netwerk NHK het drama “Winter Sonata” op het scherm, een serie over de ware liefde waarin twee mensen voor elkaar bestemd zijn. Toen de acteur van de serie, Yonjoon Bae,  in 2004 op het vliegveld van Tokyo aankwam, werd hij door meer dan 5000 fans verwelkomd. “Winter Sonata” wekte gevoelens van nostalgie en passie bij vrouwelijke kijkers van middelbare leeftijd op. Gevoelens die altijd door de Japanse sociale normen en de regels van de etiquette waren onderdrukt.

Nog een groot succesdrama was “Daejanggeum”, dat in 2003 werd uitgezonden. Het is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal dat zich afspeelt in de 16e eeuw. Het gaat over het weesmeisje Janggeum, die zich uit haar sociale klasse losmaakt en uiteindelijk de hofarts van de koning wordt. Naast het prachtige plot in het stuk, konden de kijkers van Daejanggeum genieten van de schitterende traditionele Koreaanse gewaden (Hanbok), maakten ze kennis met traditionale Koreaanse huizen (Hanok) en werd hen verteld over de Koreaanse overtuiging dat goede voeding medicinale kracht heeft. Daejanggeum werd kort na de eerste uitzending in Japan, in China en heel Azië populair. Buiten Azië werd het onder de titel “The Jewel in the Palace in de VS, Australië, India, Jordanië, Peru, Columbia en Kenia vertoond. In totaal werd “The Jewel in the Palace in meer dan 60 landen over de hele wereld uitgezonden.